Бiяфактары - уплыў мікраэлементаў

АГЛЯД ТЭМЫ

Што такое бiяфактары?

Бiяфактары - важныя рэчывы, якія неабходныя для нармальнага функцыянавання нашага арганізма. Бiяфактары - гэта вітаміны, мінералы і мікраэлементы - такія як магній, цынк і жалеза, а таксама рэчывы, якія валодаюць ўласцівасцямі вітамінаў (напрыклад, альфа-липоевая кіслата або коэнзім Q10), амінакіслоты, тлустыя кiслоты і раслінныя экстракты. Арганізм сінтэзуе некаторыя з гэтых рэчываў самастойна, але многія з іх павінны паступаць з ежай. Апошнія таксама называюцца незаменнымі бiяфактарамi. У высокіх канцэнтрацыях некаторыя бiяфактары могуць мець тэрапеўтычны эфект, такім чынам набываючы ўласцівасці лекавых сродкаў.

Які ўплыў бiяфактары аказваюць на арганізм?

Бiяфактары іграюць жыццёва важную ролю ў арганізме і спрыяюць нармальнаму функцыянаванню метабалічных працэсаў. Таму асацыяцыі па харчаванню прапагандуюць каштоўнасці, якія спрыяюць здароваму метабалізму. Напрыклад, жалеза неабходна для сінтэзу гемаглабіну і, такім чынам, для забеспячэння нашага арганізма кіслародам. Вітамін С спрыяе засваенню жалеза з ежы, іграе важную ролю ў працэсах загойвання ран і з'яўляецца добрым антыаксідантам.

Некаторыя бiяфактары падтрымліваюць нармальнае функцыянаванне імуннай сістэмы. Вітамін D (які з'яўляецца адначасова вітамінам і гармонам) выпрацоўваецца ў скуры пад уздзеяннем сонечных прамянёў і спрыяе засваенню кальцыя, фосфару і магнію ў кішэчніку - і гэта толькі некаторыя з яго функцый у нашым арганізме. Вітамін D разам з іншымі бiяфактарамi іграе важную ролю ў працэсах фарміравання касцей. У прыватнасці, у немаўлятаў, у сувязі з іх ростам, узрастае патрэба ў вітаміне D. Вітаміны групы B: вітамін B12, бенфатыямін, вітамін B6 і фоліевая кіслата, апроч усяго іншага, нармалізуюць работу нервовай сістэмы, удзельнічаюць у працэсах рэгенерацыі клетак, энергетычным абмене і іншых біяхімічных рэакцыях.

Як выяўляецца недахоп бiяфактараў?


Важныя працэсы ў арганізме не могуць працякаць належным чынам, калі ёсць недахоп неабходных бiяфактараў на працягу доўгага часу. У залежнасці ад таго, якога вітаміна або мінерала недастаткова, часта развіваюцца неспецыфічныя сімптомы гэтага дэфіцыту. Напрыклад, дэфіцыт жалеза (асабліва часта сустракаецца ў жанчын) выяўляецца ў выглядзе бледнасці, дрыжыкаў і агульнай стомленасці. Дэфіцыт магнію прыводзіць да начных курчаў ў ікраножных мышцах, мышачнай напружанасці, нервовасці або нават арытміі і гіпертаніі. Недахоп вітаміна D можа выяўляцца па-рознаму з-за яго шырокага ўплыву на ўвесь арганізм і гарманальнага эфекту.

Першыя адзнакі дэфіцыту аднаго або некалькіх бiяфактараў заўсёды выяўляюцца неспецыфічнымі сімптомамі, такімі як пачуццё слабасці, стомленасць, адсутнасць канцэнтрацыі і зніжэнне прадукцыйнасці. Усе гэтыя сімптомы часта недаацэньваюцца і могуць перашкаджаць нам у паўсядзённым жыцці.

Дэфіцыт, які першапачаткова здаецца неістотным, можа выклікаць небяспечныя ланцуговыя рэакцыі і на працягу доўгага перыяду могуць узнікнуць больш сур'ёзныя сімптомы, якія часта незваротныя. Напрыклад, дэфіцыт вітамінаў групы B адмоўна адбіваецца не толькі на сардэчна-сасудзістай сістэме, але і на функцыянаванні нервовай сістэмы і метабалічных працэсаў у арганізме. Ломкія пазногці і сухая скура могуць паказваць на дэфіцыт цынку ў арганізме. Калі вы адчуваеце стомленасць, слабасць і менш актыўныя, чым звычайна, лепшае, што вы можаце зрабіць, - гэта звярнуцца да доктара для поўнага абследавання. Паглядзеўшы на адпаведны аналіз крыві і, асабліва пасля выключэння іншых фактараў, доктар зможа выявіць магчымы дэфіцыт або недахоп бiяфактараў і вы прымеце неабходныя меры.

Як знізіць рызыку дэфіцыту бiяфактара?

Для большасці людзей - вельмі проста: здаровы лад жыцця!

[Translate to Belarusian:] Gemüse hilft

У дадатак да рэгулярных практыкаванняў, збалансаванае харчаванне таксама з'яўляецца часткай здаровага ладу жыцця. Ужыванне ў ежу дастатковай колькасці свежых садавіны, гародніны, а таксама прадуктаў жывёльнага паходжання з нізкім утрыманнем тлушчу, такіх як рыба, поснае мяса і абястлушчанае малако спрыяе аптымальнаму ўтрыманні пажыўных рэчываў у арганізме.

Прафесійныя асацыяцыі па харчаванню рэкамендуюць не менш як пяць порцый свежай садавіны і агародніны ў дзень. Нават так званыя "суперпрадукты" - годжы, ацерола і многія іншыя, якія цяпер папулярныя, могуць быць магчымым дадаткам да штодзённага рацыёну і спрыяць прадухіленню сімптомаў дэфіцыту бiяфактараў. Напрыклад, сыр і арахіс маюць адносна высокае ўтрыманне цынку - у 100 г сыру ўтрымліваецца 4,6 г цынку. Рэкамендуемае штодзённае спажыванне складае ад 7 г для жанчын, да 10 г для мужчын. Курыца і салат ўтрымліваюць шмат фоліевай кіслаты - 145 мкг у 100 г. Фоліевая кіслата хутка руйнуецца, калі прадукты захоўваюцца доўга. Акрамя таго, курыца змяшчае вітамін В6.

Вітамін В12 сустракаецца амаль выключна ў прадуктах жывёльнага паходжання. Вегетарыянцы могуць атрымаць вітамін B12 з ферментаваных прадуктаў ці безалкагольнага піва, якое змяшчае вітамін B12, аднак ў вельмі малых колькасцях. Вітамін B1 змяшчаецца ў бабовых і хлебе з суцэльнага збожжа. У залежнасці ад захоўвання і прыгатавання ўтрыманне вітамінаў у ежы можа вар'іравацца.

Такім чынам, ужыванне смачных мюслі або сытнага хлеба з суцэльнага збожжа на сняданак можа дапамагчы прадухіліць дэфіцыт гэтых бiяфактараў. Адносна высокае ўтрыманне магнію ў такіх прадуктах, як авёс - 134 мг на 100 г, у насенні сланечніка - 420 мг. Рэкамендаваная сярэднясутачная патрэбнасць у магніі для здаровых дарослых складае 300-400 мг, па дадзеных Нямецкай Асацыяцыі харчавання. Адмова ад такіх шкодных фактараў, як алкаголь і тытунь - адна з умоў здаровага ладу жыцця.

Аптымальнае спажыванне важных бiяфактараў і здаровы лад жыцця спрыяюць прафілактыцы шматлікіх захворванняў і дапамагаюць ўмацаваць арганізм.

Як ўзнікае недахоп бiяфактараў?

Калі вы вядзеце здаровы лад жыцця, дэфіцыту важных бiяфактараў можна пазбегнуць. Нарматыўныя паказчыкі спажывання вітамінаў і мінералаў заснаваныя на сярэдніх патрэбах здаровых людзей. Індывідуальная патрэба ў бiяфактарах можа быць значна вышэй у залежнасці ад розных крытэрыяў, такіх як ўзрост, пол, этнічнае паходжанне, лад жыцця, прыём некаторых лекавых прэпаратаў. Акрамя таго, у пэўных сітуацыях арганізм не здольны эфектыўна засвойваць бiяфактары альбо яны неабходныя ў вялікіх колькасцях. У такіх выпадках рэгулярнай дыеты недастаткова і ўзнікае дэфіцыт бiяфактараў, які можна скарэктаваць лекавымі сродкамі.

Працяглы прыём лекаў можа прывесці да дэфіцыту бiяфактараў

Доўгатэрміновы прыём некаторых лекаў можа негатыўна ўплываць на засваенне бiяфактараў або ўзмацняць іх вывядзенне так, што з цягам часу могуць узнікнуць сімптомы дэфіцыту мікраэлементаў. Да такіх прэпаратаў адносяцца аральныя кантрацэптывы, некаторыя прэпараты для лячэння дыябету, а таксама лекавыя сродкі для зніжэння артэрыяльнага ціску. Пералічаныя лекавыя прэпараты прызначаюцца даволі часта і прымаюцца на працягу доўгага часу. Прымяненне некаторых прэпаратаў для лячэння дыябету можа прывесці да дэфіцыту вітаміна В12 і В1. У доўгатэрміновай перспектыве прыём прэпаратаў можа прывесці да парэстэзіі, анеміі, неўралагічным засмучэнням.

Прыём некаторых гарманальных кантрацэптываў спрыяе не толькі дэфіцыту вітаміна В6 і фоліевай кіслаты, але і дэфіцыту магнію. Гэта, у сваю чаргу, можа негатыўна адбіцца на крывяносных сасудах, павысіць рызыку развіцця трамбозаў і сардэчна-сасудзiстых захворванняў, па дадзеных Прафесійнай Асацыяцыі гінеколагаў. Таму многія гінеколагі рэкамендуюць сваім пацыентам адмовіцца ад курэння пры прыёме аральных кантрацэптываў.

Не рызыкуйце з узроўнем бiяфактараў!

Калі ў аналізе крыві выяўлены сур'ёзны дэфіцыт пэўных бiяфактараў, неабходна пракансультавацца з доктарам і кампенсаваць вітаміны і мінералы. Калі вы належыце да адной з вышэйзгаданых груп рызыкі, у гэтым выпадку рэкамендуецца прафілактычны прыём бiяфактараў.

Атрымліваючы рэцэпт на лякарства, якое вы павінны прымаць на працягу доўгага часу, пацікаўцеся ў доктара або фармацэўта, ці варта вам звярнуць увагу на прыём вітамінаў і мікраэлементаў. Агляд лекаў, якія ўплываюць на ўтрыманне ў арганізме бiяфактараў, прадстаўлены ў наступнай частцы. Аднак, спіс не з'яўляецца поўным і ніякім чынам не замяняе кансультацыю з доктарам. 

© 2016 WÖRWAG Pharma GmbH & Co. KG - The range of information provided in www.woerwagpharma.de about all aspects of personal health is exclusively for your information and in no way replaces a personal consultation, examination or diagnosis by a licensed physician. The contents made available on www.woerwagpharma.de cannot and may not be used for establishing diagnoses and/or taking medication on your own. Please also pay attention to the exclusion of liability and our indications to the image rights.

Падрабязней